אסטרטגיות הצגה עצמית ויזואלית ברשתות החברתיות

חוקרות: ד"ר סיגל תפארת , ד"ר איריס וילנאי-יעבץ

המאמר:

Tifferet, S. & Vilnai-Yavetz, I. (2018). Self-presentation in LinkedIn portraits: Common features, gender, and occupational differences. Computers in Human Behavior, 80, 33-48.

לתמונת הפרופיל שלכם בבגד ים בפייסבוק לא חשבתם שמישהו (בטח לא המעסיק הבא שלכם…) ישים לב בין מיליוני הגולשים שהצטלמו עם הילדים, במסיבה באמסטרדם, על הר בנפאל, או עם הכלב בגינה. מחקרנו מראה שלמרות תחושת הייחודיות ניתן לאפיין אסטרטגיות הצגה עצמית ברשת החברתית, למשל לפי מין בעל החשבון או לפי מאפיינים בתמונה שנמצאו קשורים לדפוסי צרכנות ספציפיים.  לעומת זאת לגבי תמונת הפרופיל בלינקדאין הנחתם, שבהתאם להמלצות באינטרנט, כולם ייראו אותו הדבר. מסתבר שמנהלי משאבי האנוש והשיווק יכולים "לקרוא בין התמונות". למרות החזות המשותפת ניתן לזהות אסטרטגיות הצגה שונות גם בלינקדאין. למשל הבדלים בין המינים. לממצאים אלו משמעות עבור המשתמשים ברשתות החברתיות וגם עבור מגייסי עובדים ומנהלי שיווק המעוניינים להגיע לקהלי היעד שלהם.

המאמר מציג ניתוח תוכן של חומרים ויזואלים באופן כמותי המאפשר ניתוח פשוט יחסית והשוואה בין תמונות פרופיל של מועמדים לעבודה/לקוחות פוטנציאלים על פני רשימת פרמטרים. יידונו התוצרים האפשריים, היתרונות והמגבלות של השימוש בשיטה זו לאנשי משאבי אנוש ושיווק.

המפגש יתבסס על:

  1. קריאת קטעים מהמאמר
  2. ניתוח פעיל של תמונות פרופיל על ידי המשתתפים
  3. תובנות של המשתתפים מתחומי העיסוק שלהם
  4. דיון מונחה

 

קריאת קטעים מהמאמר משולבת בהדגמה באמצעות זיהוי וניתוח תמונות פרופיל מפייסבוק ולינקדאין (אישיות ו/או אחרות שייבחרו על ידי כל אחד מהמשתתפים במהלך המפגש). המשתתפים יתבקשו להציע תובנות ויישומים מניסיונם המקצועי לממצאים האמפיריים שיוצגו. יתקיים דיון ביתרונות וחסרונות, משמעויות והשלכות של שימוש במידע כמו תמונת פרופיל, שאינו מפורש מילולית ושלפחות חלק מהמוטיבציות לשימוש בו אינן מודעות, להסקה לגבי עובדים, קולגות, או לקוחות פוטנציאלים.

ד"ר סיגל תפארת: מרצה בכירה במחלקה למנהל עסקים של המרכז האקדמי רופין. היא בעלת תואר שני בפסיכולוגיה קלינית ודוקטורט בפסיכולוגיה רפואית מהאוניברסיטה העברית בירושלים. תחום הענין המרכזי שלה הוא פסיכולוגיה אבולוציונית, היא מיישמת את הגישה התיאורטית הזו בחקר נושאים כמו הבדלים בין המינים, התנהגות צרכנים וייצוג עצמי ברשתות חברתיות.

ד"ר איריס וילנאי-יעבץ: מרצה בכירה בשיווק במחלקה למנהל עסקים של המרכז האקדמי רופין. בעלת תואר ראשון בפסיכולוגיה ותואר שני במנע"ס מהאוניברסיטה העברית ודוקטורט בניהול מהטכניון. מתמקדת בהשלכות של עיצוב פיסי ווירטואלי על התנהגות צרכנים, אינטראקציות שירות, התנהגות ארגונית, עסקים אלקטרוניים ורשתות חברתיות. בעבר מנהלת בכירה בחברה למחקר וייעוץ שיווקי וארגוני.

 

Share this...
Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn