קיימות דוגמאות רבות לקונפליקט בין כוחות פנימיים וחיצוניים. האם אנו מושפעים יותר ממרכיבים ותהליכים פנימיים (כגון הגנים שלנו) או ממרכיבים ותהליכים חיצוניים (כגון הסביבה בה אנו חיים)? האם אמנות מייצגת מראה חיצוני או שיקוף של משמעות פנימית? מסתבר כי הקונפליקט ״הפנימי-חיצוני״ בא לידי ביטוי בעוצמה רבה גם בעולם העסקים הגלובלי והדינמי.

בעוד שישנם מנהלים המעדיפים כנקודת מוצא אסטרטגית להסתכל על הסביבה החיצונית לארגון שלהם (ראה ג'ף בזוס, מנכ״ל Amazon) ומאמצים אסטרטגיית מהחוץ-אל-הפנים (Outside-in), מנהלים אחרים מעדיפים להתמקד במשאבים הפנימיים והייחודיים של החברות שלהם (לדוגמא סטיב ג'ובס המנוח, Apple) ומיישמים אסטרטגיית מבפנים-אל-החוץ (Inside-out). בעוד חסידי הגישה החיצונית רואים את השוק כנקודת מוצא ומכוונים להסתגל אליו, חסידי הגישה הפנימית מתעלמים מהסביבה ומתמקדים בחדשנות מתוך מטרה לשנות את השוק.

הגישות השונות מעלות שאלות ברמת הארגון וברמת היחיד, כגון:

  • אילו יכולות ארגוניות יטו לפתח חברות מסוג Outside-in? ולהיפך…
  • איזו גישה תוביל להתאמה טובה יותר של המוצר לשווקים בינלאומיים?
  • האם זה אפשרי לשלב את שתי הגישות האסטרטגיות?
  • איזו גישה תוביל לביצועים טובים יותר בשווקים דינמיים?
  • כיצד ירגיש מנהל בעל פרופיל Outside-in בארגון מסוג Inside-out? ולהיפך…

ד"ר יואל אסרף הוא חוקר ומרצה בתחום השיווק הבינלאומי ומשמש כראש ההתמחות לשיווק ועסקים בינלאומיים בתוכניות ה- MBA וה-   BAשל בית הספר לכלכלה ומנהל עסקים במרכז האקדמי רופין. נושאי המחקר שלו הם: תפיסות אסטרטגיות, דוקטרינה שיווקית, זמישות שיווקית ורגשות המעורבים ברכישת מותגים בינלאומיים. בעבר שימש ד"ר אסרף בתפקידי ניהול בכירים בתעשייה כמנכ"ל חטיבת הפרמה של אנזימוטק, סמנכ"ל השיווק בדקסל פרמה ומנהל מוצרים בגלידת שטראוס.

 

Share this...
Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn